1. 10. 2009.

Industrijska špijunaža

Monopol nad informacijama postaje najveće blago savremenog poslovanja. Međutim, uvek su postojale tajne, ali i načini da se one otkriju.

Ozbiljne kompanije imaju razvijene marketing informacione sisteme i uigrane obaveštajne službe ne samo kada su njihovi potrošači u pitanju već i konkurenti. Neki od ovih načina su legalni ali pod etičkim znakom pitanja, a neki su potpuno nelegalni. Tako, može se desiti da naizgled obično časkanje preraste u odavanje poslovne tajne.



Neki od legalnih načina koji se primenjuju u prikupljanju informacijama o konkurentima mogu biti sledeći.

- Ispitivanje na intervjuima za posao Prilikom selekcije za posao neki poslodavci posebnu pažnju posvećuju kandidatima konkurentske kompanije. Može se desiti da kanadidat u želji da se pokaže u najboljem svetlu ispriča na čemu je konkretno radio a da nije svestan činjenice da je to poslovna tajna njegovog preduzeća.

- Zapošljavanje Zapošljavanje kandidata iz konkurentskih preduzeća je još jedan način da informacije dođu u kompaniju, a da se teško dokaže da je do odavanja poslovne tajne zaista i došlo.

- Stručne konferencije Predstavljaju idealnu priliku za razmenu iskustava i networking, ali i opasnost da se u neformalnim razgovorima predstavniku konkurentske firme ispriča više nego što bi trebalo.

- Druženje sa zaposlenima na nižim pozicijama: Najveći izvor informacija i u današnjem hi tech svetu su ljudi, recimo da je neko od zaposlenih u preduzeću „načuo“ da se nešto veliko sprema i time želi da impresionira sagovornika.

- Sajmovi Trgovinski sajmovi su prilika da se upoznate sa najnovijim konkurentskim proizvodima i steknete predstavu o tome u kom pravcu će se njihovi proizvoidi dalje razvijati.

- Posete fabrikama Neke firme organizuju posete proizvodnim pogonima. Iako je u najvećem broju slučajeva zabranjeno fotografisanje i „kritični“ delovi fabrike nisu predmet obilaska, vešto oko poznavaoca tehnologije proizvodnje može dosta zaključiti o mogućnostima proizvodnje, tehnologiji, kapacitetima i proizvodima.

- Otpad iz kompanije Jedan od razloga zašto sve veći broj kompanija koristi šredere za papir. Interni dokumenti su blago koga konkurent ne bi smeo da se dokopa.



Ovi drugi načini, spadaju u kategoriju i nelegalnih i nemoralnih sa kojom se ni jedna firma ne bi složila, ali ne i ambiziozni pojedinci sumnjivog morala:

- Krtica
Podmićivanje ili ucenjivanje osobe koja ima pristup informacijama bitnim za konkurenta

- Hakerisanje Iako kompanije pridaju veliku pažnju bezbednosti svojih mreža, upadi se ipak dešavaju a privatni računari zaposlenih su još ranjiviji.

Istraživanje i razvoj proizvoda je velika stavka u dugoročnom budžetu kompanije i kada dođe do krađe tehnologije i njenog plasiranja od strane drugog preduzeća po povoljnijim uslovima (jer iste troškove IiR nije imalo) to predstavlja veliki gubitak za kompaniju.

Takođe, nije „praćenje“ aktivnosti konkurenta važno samo kada se imaju u vidu revolucionarni proizvodi. Važno je i zbog budućih poslovnih poteza samih preduzeća, adekvatnih odgovora na bojnim poljima, bolje analize tržišta i potencijanih opasnosti za preduzeće.

Нема коментара:

Постави коментар