Kako su na izradi plana radili vrhunski stručnjaci sa Ekonomskog fakulteta i šire, u adekvatnost ovog plana ne sumnjam, ali pak sumnjam u njegovu implementaciju kada se ima u vidu sposobnost onih koji su zaduženi za njegovo sprovođenje. A ono na šta bi trebalo da se fokusiraju prema ovom planu je između ostalog: nedovoljno razvijena svest o potrebama i mogućnostima turističkog biznisa kod lokalnog stanovništva; i nedovoljna zaštita prirodnih i kulturnih atrakcija kako bi se izbegao stihijski- neplanski razvoj i devastaija, odnosno potreba usvajanja planova na nivou opština.
Za razliku od loše infrastrukture i ekonomske nerazvijenosti, koji iziskuju velika sredstva, za edukacija stanovništva je potrebno daleko manje novca, ali daleko više volje, entuzijazma i zalaganja. Možda čak i duže vreme, jer se navike u ponašanju i razmišljanju ne menjaju preko noći. Ne znam kako će se u suprotnom privesti nameni seoska domaćinstva i urediti okolni prostior.
Kada se za nešto kaže da je plan, onda to, po mom shvatanju, podrazumeva sistematski rad na ostvarenju ciljeva tog plana, a po tom istom planu za samo 3 godine, koliko je preostalo, cilj je povećanje udela ruralnog turizma u ukupnom broju noćenja (sa 0 koliko je iznosio 2006) na 12% koliko je predviđeno za 2012. godinu.
Na teritoriji opštine Žagubica za razvoj ruralnog turizma predviđeni su Suvi Do, Milanovac odnosno etno kompleks „Krupajsko vrelo“ i etno selo Ribare. Krepoljinu je zapao „Speleološki centar“, šta god to značilo, a u blizi je i vizitor centar Gornjak, kome takođe pripada značajna uloga u obnavljanju i izgradnji kapaciteta. U okolini termalnog izvora Ždrelo se već uveliko gradi, što kompleksa oko samog izvora, što kućica u etno stilu za smeštaj turista. Takođe, izgrađeno je i prvo etno selo na teritoriji opštine Žagubica. I to je zaista lepo videti, da kada vam dođu gosti imate šta da pokažete i ponudite. I što ih bude više, to bolje. Jer će konkurencija neminovno podići kvalitet usluga.
Na neki način turizam je jedino što ovom kraju preostaje, sa izuzetkom plodnog Stiga i Požarevca, koji imaju i druge mogućnosti. Ali mnogi uslovi nisu za to ispunjeni, naselja nisu čista, trotoari su neuređeni, reke su zatrpane otpadom, nema staza za šetanje, vožnju bicikla ili trčanje. Nema entuzijazma i vere kod stanovništva da se mnogo toga može promeniti, nema odgovarajuće podrške, ni inicijative od strane lokalne Turističke Organizacije.
O komunikaciji, informisanju i propagandnim aktivnostima i da ne govorimo, kada se ima u vidu da sajt te iste TO nije ažuriran već godinama, i da se relevantne informacije o Homolju mogu naći na polufunkcionalnom sajtu opštine neartikulisanog dizajna, koji je silom prilika doveden u red neposredno pre održavanja manifestacije „Vrela Homolja“.
Ali, ostanimo optimisti pa se nadajmo da će se i to promeniti ako se uzme u obzir, da je jedan od ključnih elemenata marketing plana u okviru pomenutog master plana upravo Internet. Ostanimo optimisti i verujmo Master planu. A ljudima, svako po svom nahođenju.
update: 20.septembar 2009.godine
U međuvremenu, linkovani neažuriani sajt TO je ukinut,i pojavila se nova zvanična prezentacija TO u izradi na ovoj adresi: http://www.tozagubica.rs/index.htm
Нема коментара:
Постави коментар